söndag 8 december 2019

Hunger Games

I Mastermind ska man knäcka koden.











“Jag vill ha roligt, inte tråkigt.”
Dagny, 107
Ja, så kan väl jag också säga, men jag tror inte det är verkligheten längre. Inte i Nyköping i alla fall. Jag kan inte komma på något här som lockar mig till handling. Annat än det nödvändiga då.
Nej, nu har livet blivit mer som ett mörkt spel. Det vi har nu i städerna påminner om följande spel:
1. Black Jack. (Överlista dealern, d.v.s. samhällssystemet.)
2. Poker. (Många sitter kvar vid bordet och satsar stort med dåliga kort. De bluffar.)
3. Schack. (Tänk framåt och planera din tillvaro.)
4. Röj. (Du måste undvika minorna i tillvaron.)
5. Patiens. (Lär dig tålamod. Lär dig vänta. Var smart.)
6. Labyrint. (Att livet är som en labyrint med fallgropar säger många stora tänkare.)
7. Roulett. (Lotto och andra sifferspel som vi hoppas ska ge oss storvinsten på ren tur.)
8. Nya Finans. (Lär dig behärska spelet på börsen.)
9. Space Invaders. (Världen är under attack av främmande varelser.)
10. Breakout. (Alla i ekorrhjulet drömmer om en breakout till friheten.)
11. Mastermind. (Hur ser den dolda rätta koden ut? Det får du lista ut genom trial and error och uteslutningsmetoden.)
12. Mahjong. (Träna upp din förmåga att se mönster och likheter i livets röra. Det kan vara nyttigt.)
13. V-Rally 4 (Playstation 4). (Livet är ett rally, livet är ett race. Alla vill komma först i kön, först till godsakerna på buffén. Det kan man också kalla Zlatan-rallyt, när man racear sig genom livet.)
14. Rollspel. (Man kan spela olika roller i ett rollspel beroende på vad man är på för humör. Det är det som är skådespelssamhället. Och ja, det finns en drake som i Dungeons & Dragons.)
15. Hunger Games. (Manhunting i den post-apokalyptiska dystopin. Vanligt i t.ex. storstadsförorter.)

På rena bondvischan däremot spelar man fortfarande i godan ro gulliga Farmville och Minecraft.
En stund senare får jag ut Spindelharpan, min favoritpatiens. Där får man träna logik och taktik.