torsdag 10 december 2020

Den galaktiska federationen

Den israeliske professorn Haim Eshed, 87, avslöjar nu att Israel och USA haft kontakt med utomjordingar i många år. Det rör sig om en galaktisk federation, universums motsvarighet till FN.

Om jag hade berättat det jag säger nu för fem år sedan hade jag lagts in på sjukhus. I dag så pratar de redan på ett annat sätt. Jag har ingenting att förlora. Jag har fått mina examina och utmärkelser; jag är respekterad av utländska universitet, där trenden också förändras, säger Haim Eshed, enligt Jerusalem Post.

Att debattklimatet för mer vidlyftiga idéer öppnats upp de senaste åren har ju Eshed helt rätt i. Det upplever jag också, och det har förmodligen med internets framväxt att göra. Vi har ju märkt det, att kan man tänka en sak, brukar den också finnas någonstans i cyberrymden. Just detta faktum har gett många en aha-upplevelse de senaste åren. Och när vår egen värld är så mångfasetterad förstår vi ju också i samma ögonblick något om universum. Tidigare har vår världsbild präglats av en snäv och tämligen inskränkt lokalpress. Nu ser vi plötsligt mycket mer, och det förändrar vårt sätt att tänka. I det sammanhanget är inte utomjordingar något konstigt heller. Ett annat genombrott för tänkandet är att vi på senare tid fått bevis för diverse osynliga världar. Det ger också nya dimensioner åt tillvaron, om än både på gott och ont. Det jag upplever på min blogg T-729 är att det är svårt att vara för konstig för folket. Det mesta verkar de bara rycka på axlarna åt. Det är lika svårt att vinna gehör, som att väcka förvåning. Dagens internetanvändare är mycket luttrade när det gäller diverse skumma budskap. Problemet för den oinvigde är att det är svårt att skilja sanningssägare från charlataner, och då löser man det genom att slå det mesta ifrån sig.

Vi kan ju illustrera detta med följande exempel:

Anna sitter och surfar runt på diverse forum. På två timmar möter hon en person som säger sig ha sett tre UFO:n. En annan person har talat med Gud som avslöjat att Jesus kommer tillbaka om två år. En tredje talar om en just nu pågående judisk världskonspiration, och en fjärde varnar för den muslimska infiltrationen. Jaha, säger Anna och går och tar sig en fruktyoghurt och kollar sedan Expressen för att se om något hänt. Ungefär så ser det ut idag. Men det är dock ingen tvekan om att många skiftande vilda teorier är i omlopp på internet. Just därför är inget särskilt konstigt längre, inte ens för våra akademiker, som också vill förstå tillvaron på något sätt. Och eftersom ingen av oss är allvetande per natura, så kan ju inte ens den vildaste idé helt säkert avfärdas. Där behövs både erfarenhet, kunskap och fingertoppskänsla.

Två av de nyhetsankare som tidigare satt i A-Ekonomi, har på tjugo år gått från sin bästa ålder till att bli åldringar, varav en åldrats mycket illa. Trav- och schackexperten Uno Hedin är nu 88 år. Theodor Kallifatides är 82 och ser ut att vara mycket nära slutet. Han har tårfyllda ögon i direktsändning hos Malou. Han har kommit med en ny bok.