onsdag 16 december 2020

C-vitaminbrist kan ge allvarliga symptom

Jag har varit otroligt trött, svag och irriterad ett tag. Levt på litet ensidig kost och slarvat med maten. Ätit mager kycklingsoppa tio dagar i rad. Så prövade jag att ta Friggs C-vitaminbrus, och dagen efter känner jag mig direkt 300 procent starkare i kroppen. Jag kollar upp symptomen på C-vitaminbrist, och dessa är just de jag haft: trötthet, svaghet och irritation. Det är vad jag kallar ett medicinskt mirakel, när man kan lösa detta med billiga brustabletter från Ica. Tänk på det här med vitaminerna, gott folk. Glöm inte heller det lilla extra proteinet och fibrerna. 
Många "modeller" brukar ha leverpastej hemma, trots att det egentligen är litet för fett som pålägg. Men det är för att de vill ha extra järntillskott. Anemi, som uppstår av järnbrist, är en av världens vanligaste bristsjukdomar. Så här års bör man också ta D-vitamintillskott.
En statlig föreläsare står på tv och lägger ut texten kring rågbrödets fördelar gentemot vetebrödet. Det är helt sant. Välj rågbröd om ni har problem med vikten, det hjälper på sikt.

Gastronomen Edward Blom har accepterat sin övervikt på 50 kilo, och säljer in sin matglädje till folk via reklamen. Det är hans affärsidé. Men jag tycker inte man ska ta rygg på honom. Fet vill väl ingen av oss vara i längden? Man vill kunna ha sina kläder.

Läkarna brukar säga det, att när man börjar med en kur blir det först sämre, sedan bättre. Därför får man ibland invänta resultaten någon vecka eller två.

Ta inte C-vitamin ihop med morgonkaffet, ty C-vitamin är en syra (askorbinsyra) och kaffe en bas (koffein). Blandar man en syra och en bas blir resultatet som bekant vatten. I övrigt kan nämnas att öl innehåller viktiga B-vitaminer och mineraler, rött vin viktiga antioxidanter och kaffe sägs nu vara lika nyttigt som müsli.



OBS: Detta inlägg är ej sponsrat.