tisdag 2 januari 2024

Ronaldos ät- och sovschema (Repost)

Träning ger mycket tillbaka.
Jag har skrivit om dieter och träning tidigare här på bloggen, men jag återkommer till ämnet eftersom jag misstänker att viktproblemen i samhället inte är lösta. Inte riktigt för mig själv heller om jag ska vara ärlig. Men jag håller på att jobba på det. 
Nu har jag tagit fram ett nytt viktminskningsprogram.
Med fotbollsspelaren Cristiano Ronaldos strikta ät- och sovschema, där jag håller tiderna för maten och sömnen stenhårt (på minuten) och inte småäter något emellan, har jag tappat 2-3 kg över magen på 3 veckor. Min kropp börjar kännas mycket bra. Klart bättre än tidigare i alla fall. Jag är så himla nöjd med att jag kommit på detta system. (Ja, själva idén kommer ju ursprungligen från Ronaldos fysiolog. Jag har bara lånat den.) Magen har hux flux fullständigt smält bort, och fort har det gått också.
Hur äter jag då?
Ja, i princip bara vanlig husmanskost, som på lunchrestauranger, men med något bättre kött kanske. Just nu äter jag nötgryta gjord på fransyska med rotsaker. Till ris och grönsaker och två Wasa husman.
Efter det ska jag ha panerad rödspätta med kokt potatis och skolans dillsås. Sedan blir det fläskfilégratäng med gnocchi, zucchini, tomat och paprika. Den stilen är det. Man varvar potatis, ris och pasta i måltiderna. Det lärde jag mig i fängelset, och där gick jag ned 20 kg på ett år genom att bara äta normalt och inte dricka alkohol.
Jag dricker alltid kranvatten till maten.
Mina kosttillskott är selen, A, B, C, D, E-vitamin, järn och proteinpulver.
Standardfrukosten är fiberhavregrynsgröt med rivet äpple, lättmjölk, och en knäckebrödsskiva med fin skinka och tomat. Ibland kan det bli en omelett istället på två ägg, skinka, broccoli och ost. Kaffe till frukosten.
Allt godis, snacks, fikabröd, läsk och glass har jag tagit bort. Folköl unnar jag mig ca en gång i veckan. Då kan det faktiskt bli två 6-pack. Det brukar bli på lördagar. Däremot handlar jag ytterst sällan på Systembolaget. Pizza aktar jag mig för, men när jag är jättedarrig kan det bli en liten French toast som jag gör i brödrosten och sedan i mikron. Till det ett glas lättmjölk. Det är comfort food för mig. På fredagar kan jag unna mig en hamburgertallrik enligt standardmodell. Till tar jag isvatten.
Ja, och sedan kör jag med 17-procentig ost. Det är viktigt att skära ned på fettet i osten. Mini-Lätta med bara 28 procent fett är ett bra margarin.

Även om du inte har något jobb är det alltså väldigt bra att ha fasta rutiner om dagarna.

Förslag på dagsschema:
07:30 – Uppstigning
08:00 – Frukost
12:00 – Lunch
15:00 – Eftermiddagsfika (Te och en smörgås, yoghurt, smoothie eller en proteinshake.)
18:00 – Middag
20:00 – Enkel kvällsfika (Te och en smörgås, eller yoghurt.)
22:00 – Avslappning
00:00 – Sömn

Det här gör man för att få igång biorytmen och dygnsrytmen. Då kommer kroppen att fungera på ett naturligt och bra sätt.
Kan man dessutom få in styrketräning och promenader till detta, kan jag lova er drömkroppen, ofta redan inom ett halvår både för tjejer och killar.
Ett sista tips är att förbereda maten i god tid, så att du klarar att hålla tiderna. Det är A och O att hålla schemat exakt. Det är det som är grejen med det här systemet.
En snygg kropp går det motsatta könet igång mer på än vilken avancerad teori som helst, det säger sig självt.
För var och en är köttet närmast.

Efter pastagratängen tar jag Waldorfsallad med tärnad kyckling. Jag har i lite pasta också, för att göra salladen matigare.
Jag ska ha rotsaksgratäng med biff framöver också.

Ger bättre mat en bättre kropp? Ja, det borde ju vara så. De mest överviktiga i världen, 300-kilosmänniskorna på TV11, älskar alla pizza, chips, godis, glass och annan skräpmat. Därför går de upp i vikt och får oattraktiva kroppar som de skäms för.
(”Ät fett och socker tills du spyr, och bli en fyratonsmartyr.” Jocke Berg i Kent.)

På en lunch eller middag ska fokus ligga på:
1. Proteinet (kött, fågel, fisk eller skaldjur)
2. Grönsakerna
3. Kolhydraterna (potatis, ris, pasta)
4. Fettet (såser)

I den ordningen. Då kommer du att gå ned i vikt, alternativt hålla vikten. Men för fattiga människor blir ordningen ofta i princip tvärtom: 3, 4, 2, 1. Och detta på grund av kostnadsskäl i första hand. Ibland kan även bekvämlighet och lathet spela in.
På många sätt är alltså övervikt alltså en sjukdom, eller ett arv, som är kopplad till lägre socialgrupper och dålig kunskap och dålig ekonomi.
”Köttet tog slut, så vi åt bara sås och potatis”, är ett klassiskt citat från socialgrupp 3.

Skällsordet FFF står för ”ful, fet och fattig”. Det vill ingen människa vara, så ta tag i dessa bitar direkt.