måndag 1 januari 2024

Musikens vilda västern Pt. II

Natalie Imbruglia hade 1997 jättehiten ”Torn”.

Det föreföll det inte vara något konstigt med.

Det var ju en bra låt.

Och en bra låt, är en bra låt, är en bra låt, liksom.

Men historien bakom denna hit är allt annat än enkel.

Jag trodde mig äntligen ha upptäckt ”sanningen” när den svenske musikexperten Stefan Wermelin för ca. tio år sedan avslöjade att Torn i själva verket byggde på danska Lis Sørensens Braendt.

Ja, det lät ju bra då och jag kollade upp detta.

Men det var ännu konstigare än så.

Även norsk-amerikanskan Trine Rein hade gjort ”Torn” före Imbruglia.

Kunde det vara hennes låt?

Nej, det rätta svaret är att det relativt okända amerikanska indiebandet Ednaswap från LA egentligen är låtskrivarna och skaparna bakom denna internationella monsterhit.

Och därmed var den gåtan löst.

Men det tog tid det.

Det tog 25 år att få svaret.

Men historien var inte riktigt slut där heller.

För precis i detta nu grips Siciliens siste gudfader Messina Denaro hos sin terapeut i Italien.

Honom har polisen letat efter i 30 år.

Så här finns ju en parallell då med det svar jag letat efter i 25 år.

Där sa det klick för mig och där sa det klick för den italienska polisen.

Skulle då detta indikera att musikbranschen handlar mycket om rena ”maffiametoder”?

Förmodligen är det just vad det betyder.

Du har scoopet från helvetet nu grabben, säger min polare Fille.