onsdag 15 november 2023

The French Connection - Kändisspotting

Jimi Hendrix i New York 1968.

Jag vet att alla har träffat på diverse kändisar i sina liv.

Det blir ju så med åren.

Men så här ser just min lista ut:

 

Jag har träffat en som träffat Cornelis Vreeswijk.

Jag har träffat en som träffat Fred Åkerström.

Jag har träffat en som träffat Ulf Lundell.

Och jag har träffat en som träffat USA-artisten Anastacia.

Och jag har träffat en som träffat en som träffat Jimi Hendrix.

 

1987 såg jag Prince live på Hovet.

I början på 2000-talet såg jag Pink Floyds Roger Waters i Globen.

Ulf Lundell har jag sett två gånger live på scen.

Liksom hans gitarrist Janne Bark.

Tomas DiLeva har jag också sett live två gånger.

Robyn en gång.

Dalai Lama har jag sett live i Konserthuset.

Europas på den tiden mäktigaste kvinna, Angela Merkel, har varit här i Nyköping.

Ukrainas president, Volodomyr Zelenskyj, har varit i Nyköping bara några hundra meter från mig.

Kändisarna Helge Skoog, och Jonas Hallberg från Måndagsbörsen, sprang jag på i Stockholm.

Storregissören Bo Widerbergs son, Johan Widerberg, har jag mött på stan.

Lena Endre, Marie Richardson, Per Myrberg och Per Morberg såg jag i Svarta handsken på Dramaten 1984.

Eventuellt medverkade också Lil Terselius.

SAS-Janne Carlzon har jag träffat.

Liksom artisten Tommy Nilsson.

Och dockmakaren Staffan Westerberg.

Och författaren Hans Granlid.

Ståupparen Lennie Normans pappa, Charlie Norman, mötte jag på Kanarieöarna.

Robert Wells mötte jag i hotellhissen i Göteborg.

Agneta Sjödin sprang jag ihop med på Norrmalmstorg i Stockholm.

Tidigare Rapport-ankaret Claes Elfsberg passerade jag på stranden på Fårö.

Satirtecknaren och proggaren Christer Themptander såg jag på ett föredrag i Eskilstuna.

På Stockholms universitet mötte jag professor Åke Hultkrantz och Jonas Gardells bror Mattias Gardell.

Höjdhoppsstjärnorna Kajsa Bergqvist och Amy Acuff, liksom längdhopparen Erika Johansson, såg jag på Stadion runt millennieskiftet.

Där var också Åsa Jinder i publiken.

Landslagsmannen Anders Svensson har jag sett spela fotboll.

Magnus Hedman såg jag i en EM-kvalmatch på Råsunda.

På en annan match satt tv-kändisen Bosse Larsson på läktaren.

Komikerna Carl-Gustaf Lindstedt och Gösta Bernhard, populära på 1970-talet, har jag sett live.

Liksom Ernst-Hugo Järegård.

Tomas Ledin såg jag live i Radiohuset 1974.

Programledare var Sigge Fürst och programmet var Frukostklubben.

SVT-stjärnan Ellinor Persson, tidigare Geete, har jag flugit med.

Sångerskorna Irma Schulz och Idde Schulz har jag sett på dåtida Kolingsborg vid Slussen.

Christer Lindarw och Lasse Flinckman i After Dark såg jag på Hamburger Börs 1983.

Hassel-skådespelaren Lars-Erik Berenett har jag sett i pjäsen Cyrano de Bergerac.

Den i vissa kretsar omtalade Maria Sandvik såg jag på scen på Tabu 1987.

1980-talets hetaste svenska modell, Elisabeth Ågren, har jag plåtat.

 

The French connection.


Där garvar de på tv.