fredag 3 november 2023

Bullskiten om krogmaten

Biff med pommes och bea - idrottskillarnas favorit.

Den här bullskiten i svensk media om att ”maten är så fantastisk på krogen”.

Vi lagar väl godare mat själva?

Jag har varit på lyxrestaurang ca tio gånger i mitt liv.

Det har varit en besvikelse varje gång.

Min mamma, kan jag säga, och även jag själv, lagar godare mat än dessa yrkeskockar på stan.

Och det är rena rama sanningen.

Däremot kan de råvarorna på krogen.

Det kan man lära sig lite av.

Det får man ta efter.

Kockarna vet vad som smakar bra.

Det är smör, grädde, olivolja och ofta ganska dyra råvaror som hummer, fin fisk och fint kött.

Till det intressanta kryddor, gärna färska.

Ofta använder man selleri, som låtsaskockarna Werner och Werner skojade om.

Man gillar rotsaker i professionella kök.

Annars är det inget konstigt med europeisk matlagning om man kan grunderna.

 

Däremot kanske man inte står så ofta och lagar vietnamesiskt hemma.

Du får helt enkelt inte tag på deras grejer.

Då kan det vara intressant att gå på en krog som har för oss främmande mat och främmande ingredienser.

Men det någorlunda konventionella europeiska köket gör man bättre själv.

Jag nöjer mig gärna med 3-4 i betyg på maten och satsar hellre några kronor extra på ett fint kallt kvalitetsöl på flaska när det är fest.

 

Kan man inte laga mat tycker jag man ska köpa ryggbiff med en färdig bearnaisesås och kvalitetspommes. Kör lite grönsallad med en vinägrett till det. Och en flaska vin för 100 kr.

Redan på den nivån har svenska kockar svårt att toppa och trumfa över i smaken.

Många idrottskillar har biff med pommes och bea som sin favoriträtt.

Det är en enkel och stark fyra i betyg.

Men jobbet görs mycket lätt.

Vill man få ännu mer restaurangkänsla så gör man egen klyftpotatis till.

Då är du uppe i 4,5 i betyg för denna maträtt.

 

Där börjar Sveriges kockar bli svettiga.