fredag 23 oktober 2020

Berömda Oscar Wilde-citat

Författaren Oscar Wilde, 1854-1900.
”Konst är den mest individualistiska företeelse världen har skådat.
Oscar Wilde

 

”Jag är så intelligent, att ibland begriper jag inte vad jag själv just kommit på.”
Oscar Wilde

 

”Var dig själv; alla andra nischer är redan fyllda.”
Oscar Wilde

 

”Att verkligen leva fullt ut är det sällsyntaste som finns. De flesta sitter bara av tid.”
Oscar Wilde

 

”Jag reser aldrig utan min dagbok, för man ska ju ha något exceptionellt att läsa på tåget.”
Oscar Wilde

 

”Sanningen är aldrig ensidig, aldrig enkel.”
Oscar Wilde

 

”Utbildning är fint, men man ska komma ihåg att inget som är värt att veta lärs ut i skolan.”
Oscar Wilde

 

”Det finns bara en sak den toleranta allmänheten inte tål, och det är genier.”
Oscar Wilde

 

”Jag tycker det är meningslöst att dela in människor i goda och onda. Jag brukar titta på om de är roliga eller tråkiga.”
Oscar Wilde

 

”Det finns bara en sak som är värre än att vara ökänd, och det är att vara okänd.”
Oscar Wilde

 

”Att definiera ting är också att begränsa dem.”
Oscar Wilde

 

”Visserligen kravlar vi alla i rännstenen, men vissa av oss sneglar mot stjärnorna under tiden.”
Oscar Wilde

 

”Ens livs viktigaste böcker är de man stöter på av en slump.”
Oscar Wilde

 

”Du kan aldrig klä dig för flott, och du kan aldrig få för mycket kunskap.”
Oscar Wilde

 

”Ingen av mina vänner är direkt på väg till himlen, och inte jag själv heller om jag ska vara ärlig.”
Oscar Wilde

 

”På min väg lyser bara månen.”
Oscar Wilde

 

”Hjärtat har du fått för att livet ska göra ont.”
Oscar Wilde

 

”Erfarenheter är vad man kallar sina misstag.”
Oscar Wilde