fredag 9 oktober 2020

Ketchupteorin och problemet med Löfven

En flaska ketchup går alltid att sälja.
Hur mycket ”värden” skapar Stefan Löfven om dagarna? Hur mycket ”ketchup” får han fram, för att använda min lilla ketchup-teori. Den handlar om att något så enkelt som en flaska ketchup alltid har ett givet marknadsvärde, men det har långt ifrån alltid kontorsarbete. Ketchupteorin är en tumregel för värden jag har. Den utgår från Warren Buffetts fundamentala synsätt på värden. Ska du jobba intellektuellt måste du få fram nya vinklar på tillvaron, annars tillför du inget till marknaden. I ett läge när stora delar av befolkningen känner att de kört fast, kan man inte som Löfven gå omkring och malla sig över att man hela tiden försvarar status quo. Då är man ett pucko, vilket just vår nuvarande statsminister är. Så skulle inte jag jobba med Sverige. Jag skulle sträva efter framsteg och kontinuerlig utveckling. Rent marknadsmässigt tillhör Löfven landets mest värdelösa människor. Han tillför inget eget i någon kategori, inte ens politiskt. Och den nollan har man satt i toppen. Vad säger det om Sverige? Att slutet är nära? Löfven gömmer sig hela tiden, uttalar sig nästan aldrig om något. När han någon enstaka gång yttrar sig blir det en groda eller en plattityd. Vad håller han på med? Var är hans ambitioner för landet? Nummer ett i ”Spectre” håller en misstänkt låg profil för jämnan. Är det en bra förbundskapten, en bra coach för laget?