tisdag 11 juni 2019

Släbroristningarna

En karta över bronsåldersbyn i Nyköping.
Foto: Patrik Nyberg













Hällristningarna här ute i Oppeby i Nyköping är från ca 1500 f.Kr.
Bronsåldern i Sverige.
Länsmuseet skriver på en skylt att de är unika för Europa.
Ingen begriper dem.
Men jag tror att jag kommit på vad de betyder.
Det första man ser är solen.
Sedan ser man havet.
Rektanglarna med olika antal prickar är deras hus och hur många som bodde i varje.
I en rektangel är det nio prickar.
Där bodde nio personer.
I en annan är det sex prickar.
Där bodde sex personer.
Fyrkanterna med streck är ladugårdarna med kor, grisar och hästar.
De avlånga figurerna med horn är deras stridsbåtar. Prickarna i dem är manskapet.
De stora kvadraterna med 56 prickar kan vara tempelbyggnader.
Släbroristningen är helt enkelt en karta över deras by på den tiden och en bild av hur de levde. Med människor, djur, hus och båtar.
Det här var ett arkeologiskt genombrott från min sida.
Det firar vi.
Att jag lyckas avkoda det här meddelandet från bronsåldern, beror på att jag jobbat som konstnär själv i många år inom flera olika discipliner. Nu kommunicerar jag med människor som levde för över 3000 år sedan. Jag läser deras tidning. Det är tämligen magiskt.
Klimatet i Sverige på den här tiden var något mildare än idag. Ungefär som i norra Frankrike nu.
På hemvägen ser jag att Cirkus Olympia kommit till Oppeby. De visar mäktiga nordiska kallblod och en pytteliten dvärghäst gratis under tältuppslagningen. Ungarna är helvilda, när något äntligen händer här. De skrattar och jublar. Det är som när jag själv var barn i Brandkärr och cirkusen kom till Träffen. Det tyckte man var kul.
Uppe vid Stigtomtavägen dundrar en röd långtradare förbi. Den luktar skit.
Är det en sanning, eller är det desinformation?
Själv tycker jag nog att det luktar litet magiparfym om den här dagen.
Himmel över Berlin.
Nedan till vänster ett skepp, till höger havet. Vi ser också en månskära och Venus.
Foto: Patrik Nyberg