onsdag 12 juni 2019

Hinduismen

Shiva, kunskapens, de vilda djurens och askesens gud mediterar.














När det gäller religion, så tror jag mer och mer att hinduismen ligger närmast sanningen.
I Sverige finns nu 8000 praktiserande hinduer.
Men som bahai-läran säger, alla religioner hänger ihop.
Men hinduismen uttrycker bäst mina egna erfarenheter. Men jag ser sanningar i de andra religionerna också naturligtvis.
Det litet underliga dock är att hinduerna inte lägger någon vikt vid fåglar. Heliga anses däremot elefanter, kor, apor, råttor och ormar.
Men i Mexiko vet schamanerna något om just fåglarna. Likaså i nordisk mytologi och under antiken, då de ansågs vara gudarnas budbärare och inkarnationer. För mig själv är fåglarna nummer ett inom religionen.
Min litet skumma syster har dock fjäderfobi.
Inom europeisk folktro spelar fåglarna en betydande roll. Ofta förknippas de där med döden.
Alla svenska barn ritar av någon anledning solar och måsar på sina första teckningar. När de sedan blir vuxna fnyser de föraktfullt ”måshjärnor” åt dem.
Inom konsten skattas ofta fåglarna högt. De anses där vara en symbol för friheten. De är fågelfria.
Jag undrar om inte de svenska moderaterna har haft måsen som symbol. Jag nästan tror det. Deras M-logo påminner ju om en mås också.  Där grinar Liberalernas Jan Björklund illa under den direktsända partiledardebatten i SVT.
Det är säsongsavslutning inom politiken i Sverige. Snart får de gå på semester, vila, ladda batterierna och tänka till. Kanske i vissa fall tänka om.
Det är väl klart att vi alla vill ha personlig frihet.
Problemet är bara att de som bestämmer över oss i detta land inte är fria själva. De sitter också fast i ekorrhjulet.
Vem är det då som lagt det här oket på oss alla?
Förmodligen, tror jag, kan det komma från utlandet.
Eller från Wallenbergklanen och övriga miljardärsfamiljer i Sverige.