fredag 14 december 2018

Investera rätt 2019

2019 blir troligen ett bättre börsår än 2018.










Min marknadsprofetia förra året blev till stora delar rätt. Jag förutspådde en krasch, och en krasch blev det. I Sverige på 15% och i Tyskland på 20% ned från all-time-high-noteringarna.
Nu tror jag att det värsta är över, och i januari-februari när utdelningarna närmar sig kommer vi att få se en rekyl uppåt och en stabilisering av börserna. För trots oron på börsen under hösten, ser det i grunden bra ut för företagen. I alla fall i Sverige.
Lyckades du komma ur börsen i tid är det förmodligen nu ett bra läge att köpa tillbaka med rabatt, så blir du inte ifrånsprungen. Om du nu satsar på stabila svenska storbolag, aktier eller fonder, kan jag nästan garantera att du har minst 8% avkastning om ett år. Klart bättre än bankräntan, som är noll.
Nordea och SEB-aktierna har tagit mycket stryk under hösten och handlas till bra priser med rabatt. Det är säkra intjänare i längden. Våra svenska investmentbolag är en mycket bra placering också.
På fondsidan nästa år har jag i nuläget svårt att sia om nästa års raketer, för det finns inga givna fynd just nu. Sverigefonder kommer förmodligen att gå bra, liksom Tysklandsfonder. Kanske att bioteknik kan bli en uppstickare, men det är en chansning. Möjligheten att hitta vinnarna ökar om du diversifierar portföljen. Årets bästa fonder är teknik och läkemedel med en uppgång på drygt 20%. De kan mycket väl klättra vidare.
Med tanke på hur världens politiker agerar för miljön, kommer vi nu förmodligen att få se en minskad efterfrågan på olja. Jag tror att Brentoljan ska ner litet till, från dagens 60 dollar per fat, till 45 dollar under 2019. Därför kommer fonder med oljeinriktning, t.ex. råvarufonder och Rysslandsfonder att gå dåligt framöver.
Jag fick under 2017 också rätt i att Bitcoin skulle krascha. Den är ner 75% i år och kommer förmodligen fortsätta att sjunka ned mot noll, eftersom den endast har ett kriminellt värde i att gömma undan pengar för myndigheterna.
Såvida du inte är en direkt kurspåverkande jätteaktör, så är det ju inte så många som kan yttra sig säkert om framtiden. Men det här är litet vad jag tror om 2019. Väg det mot dina egna erfarenheter och handla sedan.
Säkert är att storbolagen fortsätter att tjäna pengar.