fredag 14 juni 2013

Vi i femman och...;

Lektionen
















John, läraren: Jag räknar nu till trettio, sen får ni som kan eller tror ni kan räcka upp handen och lämna era förslag. Jag räknar högt nu...ett, två, tre, fyra, fem, sex, sju, åtta, nio, tio, elva, tolv, tretton, fjorton, femton, sexton, sjutton, arton, nitton, tjugo, tjugoett, tjugotvå, tjugotre, tjugofyra, tjugofem, tjugosex, tjugosju, tjugoåtta, tjugonio, trettio.
Jaha vad tror ni...(eller måste jag fråga Sune Mangs över en sjurätters...)
Är det någon som har ett svar?

Rollo: "Vad var frågan?"

John: "Godmorgon yxskaft, jo vad det var för gift som mayadrottningen Ixtlana dödade sin make med på bröllopsnatten."

Ilse: "Varför frågar du det?"

John: " Jo för att jag känner för det. Jaha komigen nu då och chansa...Vad säger du Ivy, är du på hugget i dag?"

Ivy: "Nä inte riktigt men jag kan ju alltid försöka."

John: "Bra!"

Ivy: "Drottning Zearah dödade inte sin man med en överdos av majs som det sägs, utan med hjälp av skallerorm."

John: "Ja eh, det skulle väl kunna vara tänkbart, men hur fan vet du det Ivy?" É du mopso i dag?"

Ivy: "Nej, men det låter ju bra..själva svaret asså, teorin bakom är TROLIG"

John: "Skrik inte, jag är inte lomhörd än. Jaharu, om du är så fantastisk låt oss höra det korrekta receptet på Tequila-mäsk.

Ivy: "Vasaru, fläsk?"

John: "Nä, mäsk."

Ivy: "Jaha sånt. Ja, det gör man väl på att jäsa majsvälling med algarve.."

John: "ja ungefär, eh nu måste vi skynda vidare med nästa ämne dvs vad är det brunaste av det bruna? Kan ni det klassen, eller ska jag föreläsa vidare?

Klassen: "Vad tror du?"

John: "Vad jag tor? Ja, jag tror att brunt är en populär färg i Frankrike.."

Klassen: "Nähä, England är det ju..."

John: "Ja, det håller jag med om: England. Och Frankrike..

Klassen: nee inte Frankrike väl...?

John: England ligger i Storbrittannien som förkortas GB.

Klassen: ....men GB är väl en glass..?

John: ...ja ett glassbolag. Men det var inte det jag skulle komma till utan att det finns olika förkortningar av Storbritannien.

Klassen:  Jaha typ SB?

John: Nä inte riktigt, men UK.

Klassen: FUKC, haha

John: Men serrni i Italien heter det RU

Klassen: É inte dé landsdomänen fär ryssarna?

John: Nä inte riktigt. Men det är italienska för Regno Unita.

Klassen: Regno Unita? Det låter inte klokt.

John: Nä serrni men Italienarna är lite annorlunda, och tänker lite annorlunda kring saker och ting. Ja tex EU i Italien skrivs Ue...

Klassen: Nähä?

John: Jo det är sant..Nu tar vi och räknar till tio och  sen har vi handuppräckning om vad Ue står för på italienska...

Klassen: Jaaaa, vad spännande...

John: ett två tre fyra fem sex sju åtta nie tie....Jaha vad har ni för teorier?

Adam: Jag tror Ungerns emblor...

John: Nej, Adam, det var inte riktigt rätt, Vad säger du Emma?
Emma: Jag vet inte...

John: Jo kom igen Emma, försök...dra till med något..

Emma: Skitjävlarna från helvetit´

John: Nä Emma, så får man inte säga om folk. Nä ungar, det betyder Uniono Europo..

Klassen: Jaså?

John: Just det.

Emilio: Nähä det betyder det ju inte ALLS för jag har en farsa som komer från romarriket.

John: Jaha, och vad säger han att det betyder då?

Emilio: Ja min farsa som jobbar på bank och är italienerne säger att det betyder banco rupto...

John: Näseru, BP är en brittisk förkortning som står för British Petroleum. Jag skriver upp det på tavlan här...observera att british stavas med bara ett t, och inte två som många tror. Ja ha, nu är det snart dags för lunch, är det någon som vet vad det är för mat i dag?

Sussie: Det är tacos!


John: Jaha, jag som hade hoppats på hamburgare. I väg med er nu, så jobbar vi vidare efter lunchrasten...