lördag 29 juni 2013

PARMIDDAGEN
ett drama i 4 akter


Jennie, 31, träslöjdslärare

Manne, 36, ambulanssjuksköterska
Mi, 37, sekreterare
Perca, 41, jobbar på SÄPO

Akt 1

Manne: Ja nu har vi ätit, nu tänkte jag att vi skulle spela lite Trivial Pursuit.
Mi: Ja det är ett trevligt spel. Perca är jätteduktig på det.
Jennie: Det är Manne också.
Manne: Nej det är jag väl inte..
Jennie: Äsch Manne..
Perca: Kan vi köra lite drinkar till?
Jennie: Ja det är klart.
Manne: Ska vi spela par mot par?
Mi: Ja, varför inte?
Jennie: Då vinner väl ni som är så välutbildade..
Mi: Jag har bara läkarsekreterar utbildning..
Manne: Jag har bara en sjukvårdskurs på 16 veckor..
Mi: Ja då är blir det väl som det brukar när Perca och jag är bortbjudna att vi vinner lekande lätt.
Jennie: Ja, det tror jag också..ni kommer att sopa oss under mattan..
Mi: Annars får vi väl supa er under mattan..
Perca: Nej Manne har du jordnötter hemma?
Manne: Jag fixar det och tar in några kalla öl så vi kommer igång..
Mi: Jag är sugen..på en hård match!
Jennie: Jag med.
Perca: Mina specialområden är sport, aktuella händelser och gamla krigsfakta..
Manne (utifrån köket): Mina specialområden är gastronomi, rymden och TV-serier..här kommer jag med ölen. De är iskalla. Riktiga elefanter.
Mi: 7,3:or?
Manne: Ja jag tror det..
Mi: Härligt!
Manne: Ja då kör vi! Mi och Perca mot mig och Jennie. Mi börjar slå, Jennie håller i korten..
Mi: En 4:a, ett,två, tre fyra! Orange.
Jennie: Orange...sport och fritid..eh vilken manlig tennisspelare har vunnit Wimbledon flest gånger i tennishistorien?
Mi: Lite svår fråga..det är väl inte så enkelt att det är Björn Borg, jag tippar på McEnroe eller Wilander..
Jennie: Ja det är nära, men inte riktigt..
Mi: Kan du ge en ledis?
Jennie: Det rimmar på urläcker..
Mi: Becker?
Jennie: Det är rätt! En poäng till Mi och Perca. Nu är det Manne..
Manne:  2:a. Ett, två. Grönt. Natur och Vetenskap.
Jennie: Eh då ska vi se...grönt..vilket djur döljer sig bakom det latinska namnet Pica Pica?
Manne: Eh ja det kan jag, för jag har sett filmen Pica Pica på Folkets Bio, och det handlar väl om skator? Jag säger skata.
Jennie: Ja det är rätt. En poäng till Manne och mig. Nu är det min tur att slå: 6:a, ett två tre fyra fem sex: brunt. Kultur och Litteratur, inte direkt mitt favoritområde. Perca kan väl dra kortet..
Perca: Då ska vi se...eh vad heter den egyptiske författare som skrivit boken Nildeltats hemliga väg och som fick Nobelpriset 1988?  
Jennie: Jag måste tänka litet...Mahouf?
Perca: Ja det är nästan rätt; Mahfouz...men det ger jag rätt för, eftersom det var så nära. Poäng Jennie.
Jennie: Tack Perca! Ja då är det Percas tur..
Perca: 5! ett två tre fyra fem, blått!
Jennie: Ja då ska vi se..geografi. Ur vilken nation bildades Surinam 1975?
Perca: Surinam? Ja det rimmar lite på `nam, så jag får väl tippa Vietnam..
Jennie: Nej, tyvärr Perca haha, det är helt fel. Surinam bildades ur Holländska Guyana..
Perca: Åh fan! Det hade jag inte en aning om...
Manne: Det hade inte Palme om mjölkpriset 1982 heller...en aaaning om..
Mi: Hehe men visste du att det var Guyana då Manne..
Manne: Nej. Jag bara skojade litet.
Jennie: Jaha då var det Mi igen..
Mi: 3...ett två tre..grönt
Jennie: Grönt, Natur och Vetenskap. Vad är en tvilling-equinox?
Mi: En tvilling...eckinox..? Det har jag aldrig hört...eh tvilling, tvilling...är det den där teorin som Einstein hade om tvillingar? Ja jag säger det..en teori om tvillingar och nåt om åldrande..
Jennie: Du är på rätt väg, men jag säger fel. Tvilling-equinox betyder dubbelstjärna i rymden.
Mi: Jaha, det hade jag inte en aning om..
Perca: Inte jag heller..
Manne: Men det visste jag!
Jennie: Tyst Manne..Nu är det din tur att slå..
Manne: 4:a ett två tre fyra. Orange.
Jennie: Sport. Vad är en pitcher i Baseboll.
Manne: Det är väl han som sitter på huk bakom slagmannen och ska ta bollen när han missar..
Jennie: Nej, det är fel. Pitcher är den som kastar bollen mot slagmannen i Baseboll.
Manne: Aha...där gick jag bort mig..
Jennie: Ingen poäng till Manne och mig. Ja, då är det min tur. Mi kan dra. 4:a ett två tre fyra. Rosa.
Mi: Underhållning. Vilken film fick guldbaggen 2011 i kategorin Bästa Film?
Jennie: Eh var inte det Bröllopsfotografen? Jag chansar på det..
Mi: Nej, det var fel. Rätt svar är Apflickorna.
Jennie: Jaså? Den har jag missat. Då är det Percas tur.
Perca: Vad är poängställningen?
Jennie: Jag ska kolla..två poäng till Manne och mig, och en poäng till Perca och Mi.
Perca: O.K. Ja då slår jag...en 6:a ......gult
Jennie: Historia. Vad var den romerska beteckningen på Frankrike i Romarriket?
Perca: Ja var inte det Gallien?
Jennie: Jo det är rätt. Poäng Perca och Mi. Då är det Mi´s tur igen. Tredje varvet. Vi kör väl först till 15 poäng?
Mi: Ja det är okej. Jaha...1...jag fick också gult..
Jennie: Historia igen. Eh...Vilket år började det amerikanska inbördeskriget där Nordstatare kämpade mot Sydstatare?
Mi: Ja när sjutton var det? Hhrm..var det på sjuttonhundratalet, eller var det 1800 nånting? Jag drar till med 1786..
Jennie: Nej tyvärr Mi det var fel. 1861 var det.
Mi: Jaha, var det så sent. Jag trodde det var tidigare.
Manne: Å jösses..det hade jag inte en aaaning om!
Mi: Är du ironisk?
Manne: Nähä jag bara skoja lite.
Jennie: Jaha då var det Mannes tur att slå..
Manne: 4:a...brunt
Jennie: Kultur och Litteratur..Vem har skrivit operetten Vita Hästen?
Manne: Det var en knivig fråga..eh kan det vara Schubert eller Schumann? Eftersom Alex Schulman är i ropet så säger jag Schumann..
Jennie: Nej Manne, fel. Det har en viss Ralph Benatzky gjort..Hade du en aaning om det älskling?
Manne: Ärligt talat hade jag inte det..
Perca: Åh fan Manne, nåt som inte du kan. Det är ovanligt.
Manne: Ja lite..
Mi: Men Manne vet du vem som skrivit Glada Änkan då?
Manne: Nä men jag tippar att det är samma..
Perca: Ska vi gå och titta på Wikipedia, för jag vet inte heller? Vet du Mi?
Mi: Nä..men det kanske vore värt att kolla upp, för min morfar älskade operetter.
Jennie: Kom så går vi och kollar på datorn.
Mi: Var har ni den nuförtiden?
Jennie: Vi har fixat datahörna i källaren. I gillestugan . Härborta...
Perca: Vad kör ni för stationär?
Manne: HP
Perca: Jaha. Vi kör Dell.
Manne: En värsting?
Perca: Det kan man nog säga..
Manne: Hur mycket Gig har ni?
Perca: Terra på hårdingen och 4,5 på klockan..
Manne: Det var som värst..
Perca: ja, fan men så är ju fakturorna rätt dryga pån också..
Manne: Typ?
Perca: 820 kr i månan..
Manne: Jaha. Jag cashade min.
Perca: Jaså en Netare?
Manne: Ja präsajs...
Perca: Haha..
Manne: Vad skrattar du åt?
Perca: Nej inget. Jag bara skojade litet.
Manne: ??
Jennie: Här hittade jag Glada Änkan...kompositörer är Stein, Leon och Lehar..
Mi: Okej, intressant. Har ni några bra bilder i datan?
Jennie: Ja jag har lite bilder från Provenca när Manne och jag var där i höstas en vecka och hyrde hus.
Mi: Jaså, har ni varit där. Min Petrarca och jag brukar åka till storstäder..jaha vad var det för bilder då? Är dom fina?
Jennie: Ja jag tycker det i alla fall...här är det "semestermappen" .....provence...här är några bilder på Manne och mig som en fransman tog i byn intill.
Mi: Åh vilken mysig by. Vad heter den?
Jennie: Det är närheten av Carcassonne. S:t Bartholemy nånting tror jag den heter..
Perca: Få se...ja det där S:t Bartholemy, jag känner igen mig..
Manne: Jag går upp och hämtar ett par flaskor vin och glas..
Jennie: Bra. Titta på den här bilden också Perca...
Perca: Vad föreställer den?
Jennie: du får gissa...
Perca: Är det en fransk gris?
Mi: få se...eehhh..ja kanske det. En Pinot Gris? Vill du avslöja Jennie?
Jennie: Nej ni får gissa lite till. Jag säger till när det bränns..
Perca: ...?.. eeennnn....bil?
Jennie: Nej..Det bränns inte..Mi?
Mi: eeeehhh....en staty...?
Jennie: Det bränns..Perca?
Manne: Här kommer jag med vinet..
Mi: Gud vad härligt! Tack...mm
Perca: ja vad ska man tro....eh en staty och ett slott...
Jennie: Ja Perca är på rätt väg. Det handlar om ett slott..ungefär..
Perca: Aha, Carcassonnes ringmur?
Jennie: Ja ..Jag ska berätta, och jag har fler bilder..
Mi: Gud vad spännande!
Manne: Det här var nytt för mig också...kom igen Jennie, berätta.
Jennie: ...jo så här var det..

Forts. följer...