fredag 12 april 2013

Saklig, tendentiös eller propagandistisk?



Det finns några grundregler kring hur man lägger upp TV-reklam för en viss produkt.
Låt oss titta på exemplet Coca-Cola, hur det kan se ut i reklamfilmerna.

1. Man kör igång tendentiöst, dvs att framhäva sig själva gentemot konkurrenterna:
"Vissa föredrar lågpriscola. Vissa föredrar Pepsi. Vissa väljer Coca Cola. Och andra vill inte ha något alls.. (bild på jättetråkig typ) Vad föredrar du?"

2. Man fortsätter propagandistiskt, vilket på reklamspråk betyder att ta i allt man kan och överdriva sin egen förträfflighet.
Det blir en jingle för att göra intryck på konsumenten:
"Coca Cola is rockin´the world. Come with us and join the happy party..."

3. Man avslutar sakligt och objektivt med en faktauppgift som är seriös och låt oss säga otvivelaktig, tex:
Coca Cola - the original since 1886

En sådan avslutning ger tittaren en känsla av att företaget är seriöst och hederligt och har koll på fakta och ekonomi.
Vilket också är sant i detta fall, för många investerare älskar Coca Cola Company just för att det är ett välskött bolag.

Men det jag egentligen ville visa med detta exempel är skillnaden mellan att vara saklig, tendentiös och propagandistisk...vilket ofta eller ibland kan vara ett spörsmål i universitetsvärlden när tex avhandlingar läggs fram för disputation.