måndag 8 april 2013

En iskall eller två, då och då - även på Kumla & Hall


Kumlabunkerns rastgård.
De som sitter på långa straff i bunkrarna brukar säga att det de verkligen längtar efter är en iskall öl.

Och det tycker jag man borde bjuda de här killarna på då och då.

Sedan har vi ju vissa tjejer som sitter på långa straff också på tex Hinseberg, som kanske mer längtar efter ett glas rött och en Marlboro Menthol. Och då tycker jag att de såklart ska få uppleva den glädjen precis som killarna på Hall och Kumla och övriga säkerhetsanläggningar i vårt land.
Jag menar, att kan vi få våra långtidsdömda i Sverige att må lite bättre, med ur samhällets perspektiv relativt små pengar, så tror jag att det kunde gynna samhällsutvecklingen i positiv riktning till allas gagn.
Både innanför och utanför murarna.
I det avseendet måste man vara litet liberal och inte alltför dömande  vad gäller moralfrågor på den här nivån, och inte tvinga de dömda att lära sig Bibeln baklänges och framlänges, när de mest är som alla vi andra. Ja, ni vet vi som gillar vin, sex och musik...
För till syvende och sist är det väl Gud som dömer, och ingen annan...när nu livet är väldigt komplicerat, motigt, trixigt och liksom litet upplagt för att ibland göra misstag.
Som man ibland kan få ångra. Men man vill inte att samhället skriver det en på näsan i all evighet.
För de flesta av oss har ju faktiskt ett eget samvete och vet vad som är rätt och fel.
Och därför är det viktigt, tror jag, att vi har ett samhälle där alla känner sig litet motiverade att ta sig an en vecka till, och ingen upplever sig helt bortdömd ur tillvaron redan kl 8 på måndagsmorgonen.
Och om det bara gäller att bjussa på godis för 50 spänn då och då på Sveriges hårdaste fängelser, ja då tror jag att det är värt det, för oss alla.
Och för Sverige.