lördag 29 juli 2023

Humor: Tre pinfärska Bellmanhistorier

Bellman på krogen Tre Byttor på 1770-talet.









"Det var en norsk, en dansk och en byråkrat. Så skojar vi i dag, och inte om Bellman." 

Ebba Busch i Almedalen 2023.


Vi hade något som kallades teatersport i Sverige på 1980-talet.

Då skulle skådisarna upp på scenen och improvisera fram en kul föreställning.

Inspirerad av detta har jag liggandes på kökssoffan dragit fram tre nya Bellmanhistorier ur hatten "på fem minuter".

Jag har bara hittat på dem rakt av, så förlåt mig den låga "Åsa-Nisse-nivån".


I.

Ja, det var den om Bellman, tysken och prästen.

Bellman och tysken hade pratat omkull prästen, att han bara måste se en fantastisk strippa i Göteborg.

Gubbarna kommer in på klubben efter en rejäl krogrunda och sätter sig.

De är berusade och förväntansfulla.

Prästen har sin kyrkliga kostymering på sig, som han vore där i jobbet.

Efter en stund kommer den hänförande mörka Maria in och kör sitt nummer till uppskruvad dunka-dunka-musik.

Prästen blir alldeles svettig i pannan och utbrister till sist:

-Hon kunde dansa hon!

-Ja, det har jag lärt mig i kyrkan sörru, skrattade Maria.


II.

Jo, det var så här, att Bellman, dansken och tysken skulle gå på strippklubb i Köpenhamn och spana på en mäkta fin dansk blondin vid namn Josephine.

När hon äntrar scenen och går ned i spagat till en pumpande technolåt får Bellman ”hjärtstopp”.

Dansken och tysken gör hjärt- och lungräddning och får liv i Bellman igen.

-Bellman, Bellman, hur mår du?, frågar dansken.

-Jag har varit i paradiset, svarade Bellman.


III.

Jo, det var den gången Bellman och tysken kom till Linköping och skulle gå till glädjekvarteren i närheten av droskstationen.

Då var det så här, att tysken hade fått för sig att han skulle ha en ”röding” denna kväll.

-Det kan du väl, men akta dig för Kajsa, för hon är livsfarlig.

-Vadå akta mig för Kajsa, hon ska ju vara underbar, säger alla.

-Ja, men inte just för dig. Det är en grej med henne. Du får se.

-Se och se, det där tror inte jag på, invände tysken. Jag ska ha Kajsa i natt.

Och det blev Kajsa och tysken den kvällen.

Efter älskogen vid midnatt, ville Kajsa bjuda tysken på ett glas avskedsvin.

Tysken tömde pokalen.

Plötsligt började han att vackla och föll död ned.

Kajsa hade lagt gift i vinet.

Och tysken han försvann.

När nyheten senare nådde Bellman, sa han:

-Det var ju det jag visste, att Kajsa hatar tyskar.