tisdag 27 juni 2023

Postum vernissage : Denise Grünstein - The Modern Housewife

Fotografen Denise Grünstein, 72, har alldeles nyligen gått bort. 

Hon skildrade den moderna kvinnans problem på ett väldigt estetiskt sätt, nästan lyxigt vis. Hon hade sin bakgrund inom SF och reklambranschen. Hon började jobba med foto redan på 70-talet, men hade sin första separatutställning först 2018. Hennes bilder är mycket bra. Inte sällan litet humoristiska också, med en släng av galghumor. Det finns litet Roy Andersson och Ingmar Bergman över dem. En slags ödslighet i överklassen, som om Sveriges storhetstid vore förbi sedan länge. I en gammal övergiven herrgård har hon lagt in litet torrt hö som ett sista livstecken. Det ser ut som en laddad bild av Edward Hopper. Man garvar. Grünstein blev mot slutet uppmärksammad i utlandet, bl.a. i Tyskland. Själv som bildkonstnär skildrar jag gärna kvinnan från plussidan, och det är just litet grabbigt. Så brukar inte kvinnor skildra kvinnor. Och Grünstein är just ett exempel på detta.

Först när jag kollade Denise Grünstein tyckte jag att bilderna lite saknade budskap. Men sedan kollade jag upp henne två gånger till, och då såg jag tydligare vad hon menade. Plötsligt var bilderna laddade med mening och innebörd. Och även en släng av humor och överklasskritik.

Utställningen heter The Modern Housewife: