onsdag 28 juni 2023

Den bästa dejtingmaten

Kex och ost är populär dejtingmat.









Det omtalade paret i Gift vid första ögonkastet hade spaghetti carbonara som sexig dejtingmat. Nu snackar vi hemma här och inte krogen. Jag undrar om lasagne funkar också, eller är det för stabbigt? Lasagne kanske luktar för mycket helfet Pavarotti? Jag kollar detta och jag är på rätt spår. Lasagne tillhör de minst populära dejtingrätterna. Där garvar en kompis till mig. Det där visste hon något om. Jag kollar vidare vad typisk dejtingmat är i Sverige och får fram följande topp-5 på nätet:

 1 . Oxfilé med kantarellsås

2 . Färska räkor med nybakt bröd

3 . Franska ostar med kex och vin

4 . Laxfilé

5 . Tapas

 

Mina egna förslag är som följer:

6 . Lyxig grekisk sallad

7 . Parmesangratinerad hummer med pommes

8 . Pastasallad à la Waldorf

9 . Sjötunga Walewska

10 . Toast Skagen och hummerkrustader

11 . Musselpaj med grönsallad och champagne

12 . Lyxig fiskfricassé

13 . Grillkväll

14 . Kopiera någon läcker autentisk restaurangrätt in i minsta detalj. Kolla linans lyxigare restaurangmenyer.

15 . Saffrano med kräftstjärtar, krabba eller hummer

16 . Oxfilépasta med ädelostsås

17 . Bläckfiskpasta med gorgonzola (calamares – exotiskt och erotiskt)

18 . Orientalisk buffé

19 . Waguyu-biff

20 . Ostron (400 kr – 12 st), rysk kaviar (4000 kr – 100 g), västerbottenpaj och Bollinger-champagne (599 kr)