fredag 21 februari 2020

Rapport från grabben i graven bredvid

Sida vid sida ligger de bortglömda
på kyrkogården. Din far och mor.













En sak har vi faktiskt fortfarande gemensam i det splittrade Sverige. Nämligen att vi alla i ganska snabb takt reser mot kyrkogården. Och det är väl en av få sanningar de inte lyckats ljuga bort.
The Nanny-stjärnan Fran Drescher har blivit rätt gammal också. Det luktar dödkött om henne nu. Hon är 62. I sitt första äktenskap mellan 1978 och 1999 var Fran gift med en homosexuell man som dolde det för henne.
Hela Nyköping är ju som Kumlaanstalten. Varför existerar sådana här gudsförgätna platser överhuvudtaget?
Ingen kvinna såvitt jag vet har lyckats få behålla sin ungdomliga skönhet. Alla blir gamla och oattraktiva med åren som går.
Här är vi för att träna själen. Och för att lära oss. Och få vissa insikter.
Danska Ekstrabladet visar ytterligare en kvinna som blivit osexig. Denna gång handlar det om superpuman Yasmine Bleeth, 51, från Baywatch, som numera ser ut som min gamla mamma. Jätterisig har hon blivit. Vem blåste henne? Var det Djävulen eller kokainet? Det är som om den här världen äter kvinnor. Och sedan spottar ut dem som äppelskrutt. Är det ett uttryck för gammalt kvinnohat? Det skulle kunna vara så. En del av mysteriet livet är kvinnan. Andevärlden en annan.
Som konstnär ska man inte sträva efter att få etablissemangets priser. De symboliserar att du sålt dig. Det är heller inte bra när framgång gör ditt liv alltför hektiskt.
I Sveriges sydvästra och sydöstra kustområden har det inte varit någon vinter i år. Där har det nu gått direkt från höst till vår. Den informationen lämnar Nitzan Cohen i Morgonstudion.

Det finns några saker som avslöjar Sverige som en gammal bondvischa. Som t.ex. väderfixeringen och sportfixeringen. Så har det väl sett ut sedan 1950-talet. Och sedan skaffar man hund när barnen är utflugna och tjejerna håller på med hästar. Killarna dras till motorer. Maten står i centrum som meningen med livet. De gamla pilsnergubbarna. Svenska Bond-brudar som förvandlas till bonn-brudar. Det svenska hasandet ned i graven. För egen del dras jag alltmer till bildkonsten. Den är kraftfull i sitt tysta uttryck. Konst är vad jag tror på. I dag är det soligt, men samtidigt en mörk och mystisk känsla som jag kallar Burgenfelskänslan. Den uppstod när jag för tio år sedan började köpa det mörka dansk-tyska Burgenfelsölet. Då kände jag denna mystik ofta runt Ica. Någon slags tidlös alpslottskänsla. Litet som Örnnästet. Nu tände fåglarna till. En polis med rödgråtna ögon uttalar sig om något prosaiskt i morgonsändningarna. En lätt hysterisk man med ansiktstics försöker entusiasmera tittarna inför Vasaloppet. Sedan pratar man om sockervaddstillställningen Melodifestivalen. Där gick solen i moln och något dystert lade sig över Sverige. Man avrundar morgonens bondomelett med ett litet snack om Göteborg Horse Show. Överklasskillarna poserar leende med sina hästar på ägorna och tycker att de har något på gång. Nu ska jag först kasta ut tv:n från balkongen, sedan ska jag gå och skita. Tv går över till att visa en basketmatch i Gökboet. Sedan blir det fläskkorvstoppning med gamle hederlige Sören Norbert. Jag känner ett lätt illamående smyga över mig. Jag har just ätit frukost. 
Var ställde jag brännvinet?