onsdag 28 december 2016

Fem formbröd på en påse mjöl

Du behöver 5 brödformar. Här vanlig franskdeg, men med 0,75 dl vinäger för
lantbrödskänsla + 2 msk socker för jäsningen. Du sparar ca 100 kr per bak.
Foto: Patrik Nyberg
Grundrecept:
13 dl ljummet vatten
2 pkt jäst
0,75 dl olja
0,75 dl vinäger
4 tsk salt
2 msk socker
2 kg valfritt mjöl + litet extra vid behov

Jäs 60 min i bunke + 45 min i smorda formar.
Snitta degen i formarna och strö på litet mjöl innan andra jäsningen.
Grädda 30 min i 200 grader på nedersta falsen.

Obs: får du inte in alla formar på en plåt får du köra 2x30 min.

Har du inte bakat så mycket, tänk på att tillsätta det sista av mjölet
lite i taget. En torr deg är svår att göra något åt, men en fuktig deg
är det bara att knåda in mer mjöl i.

För ett mer bagerilikt bröd, testa att jobba med olika tillsatser till grundreceptet, tex hackade valnötter, vetekli, vetegroddar, solrosfrön, riven ost, oliver och torkade tomater.

Tänk på att det är stor skillnad på mjöl och mjöl. Bäst är ICA:s eget mjöl, därefter kommer Kungsörnen. COOP:s mjöl rekommenderar jag inte alls.