lördag 10 april 2010

Vad fan är det för skit i luften på lördagar?

Polarna Kenny, 43, och Roffe, 47, Sveriges absolut mest olicensierade filosofer, sitter kvar på parkbänken vid järnvägsstationen i Norrköping där vi lämnade dem sist och groggar på.

Kenny: ”Jag har tänkt på en annan grej också förutom knegandet; vad fan det är för jävla skit i luften på lördagar. Det går ju knappt att andas”

Roffe: ”Jag tycker det känns som efter Tjernobyl ungefär. En jädrans massa bequerel som fladdrar omkring. Det måste vara SKB som dumpar kärnavfall nånstans i Kolmården.”

Kenny: ”Eller så är det alla helglediga som går omkring och fjärtar hela dan.

Roffe: ”Man skulle i alla fall ha gasmask på sig.”

Kenny: ”Helt klart. Det är som någon dimma, en konstig stank. Jag blir alldeles matt. Vad fan kan det vara?”

Roffe: ”Alla miljoner helgknull som hyvlas av skulle kunna ge en viss stank av kön över stan. Där har du min mest aktuella teori.”

Kenny: ”Jag tror nog trots allt mer på gammastrålning, som efter ett reaktorhaveri. Varenda helg likadant. Eller så kan man säga att det påminner om när pesten drog in 1350 eller vad det var, det är den näst bästa liknelse jag kan komma på.”

Roffe: "Ja, det är knappt man tar sig igenom. I alla fall inte utan en grogg. Sedan slår man på sin TV för att få uppleva lite äkta lördagssvennemys men man blir nästan galen på all skit de visar."

Kenny: ”Jag hörde om en kille i Vilbergen som fick spel i ett sånt läge och slängde ut TV:n från nionde våningen. En trettitvåtums tjockwidescreen på sextio kilo, den träffade en gammal kärring i huvudet som dog på direkten. Han fick livstid på kåken."

Roffe: ”Stackars jävel.”

Kenny: ”Ja, det är mycket psychogrejer överallt just nu. Jag vet inte vad det är med folk. Dom är så vridna så att allt spårar ur, till och med vädret och luften vi andas.”

Roffe: ”Och den här jävla dimman sträcker väl sig ända från Peking till Oslo. Är folk verkligen galna överallt?"

Kenny: ”Det kan du ge dig fan på att dom är grabben. Hörde du inte om den där flygkraschen i Smolensk i morse där hela den polska regeringen strök med. Där var det också nån satans dimma i luften.”

Roffe: ”Man är ju inte förvånad att det sker en sån här dag.”

Kenny: ”Nej, det är ju pestlördag. När skulle det annars ske?”

Roffe: ”Man får passa sig.”

Kenny: ” VI får passa OSS. Det är bättre uttryckt.”

Roffe: ” Tror du att det är undergången?”

Kenny: ”DEN undergången?”

Roffe: ”Ja, DEN undergången. Den folk har pratat om i tusentals år.”

Kenny: ”Jag ska berätta en sak för dig gosse som jag inte har berättat för nån. Hemma har jag en jättepärm med en massa konstiga klipp som alla pekar åt samma håll. Du ska få se den. Och du kommer att smälla av. Du kommer inte att tro dina egna ögon, så konstigt är det. Det är något stort på gång därute. Något så stort och kusligt att ingen ser det. Bara en och annan knäppgök som du och jag."

Roffe: ”Låter förbannat ruggigt det där du. Bäst att ta sig en bärs till medans man kan. Nejmen så skål på dig olycksbroder! Ska du se matchen i kväll förresten?"

Kenny: ”Menar du El Clásico i Ankeborg i Disneyland? Skulle nog inte tro det. Men skål ändå min vän…”