lördag 26 augusti 2023

10 Pusjkin-citat

Aleksandr Pusjkin är Rysslands nationalskald.

”Det är bättre att ha drömt tusen drömmar som aldrig slog in än att aldrig ha drömt alls.”

 

”Det är bättre med några exalterande illusioner än tio tusen tråkiga sanningar."

 

”Var inte arg om livet gör dig besviken. Tiden för lycka kommer, tro mig.”

 

”Var inte rädd för förolämpningar, sukta inte efter kungakronan och argumentera inte med tokstollar.”

 

"Impulsen ligger mitt emellan besatthet och tvång."

 

”En illusion som gläder oss kan kännas dyrbarare än många tunga sanningar.”

 

”Om du bara visste vilken eld inom mig förnuftet måste kämpa med.”

  

”Lycklig den som åtar sig vad han innerst inne tror på."   

 

”Jag föddes inte för att förnöja kejsarfamiljen.”

 

”Jag har överlevt alla mina begär, och nu lever jag i ensamhet och undrar när slutet ska komma. Jag är det sista lövet på trädet i den bitande vintervinden.”

 

Aleksandr Pusjkin, 1799-1837, Moskva, Ryssland