lördag 4 november 2017

Investera rätt 2018

Kanske läge att söka safe havens inför 2018.
Ni som läste förra årets investeringskrönika, vet att jag fick ganska många rätt i mina förutsägelser om 2017, och min egen portfölj är upp 19% i år.

Men inför 2018 är det tyvärr rättså blurrigt i spåkulan.
Jag har svårt att se vad som kommer att hända under nästa år.

Men jag tror att råvarufonder kan komma att gå bra efter 10 år med dålig avkastning.
Om oljepriset fortsätter sin resa upp kan också Rysslandsfonder bli en vinnare under 2018.
Blir det oroligt på börsen kan guldfonder utvecklas väl.
Hedgefonder/alternativa fonder tror jag kan få ett bra år 2018.

Är man långsiktig som tex Warren Buffett och ser sina investeringar i tioårsperioder, kanske man inte behöver göra så mycket med sin portfölj.
Vill man däremot vara spekulativ och göra ett klipp, kan det vara läge att tillfälligt dra ner på risknivån, söka safe havens och invänta en rekyl på marknaden. Spiltan högräntefond är ett bra alternativ i väntan på att ett köpläge någonstans skall uppstå. Eller gör din egen hedge med räntor, råvaror och aktier.

Den amerikanske kapitalförvaltaren Pimco menar att världsmarknaden överlag nu är fullvärderad och kanske tom litet övervärderad. Appleaktien tex har just nu ett P/E = 18,75. Normalt vill du som investerare ha ett P/E = 10 eller lägre.
Därför finns viss risk för att 2018 kommer att bli ett skakigt börsår, i alla fall har jag mina aningar om det, och har tagit position för en krasch.