tisdag 6 juni 2017

Tjugofem luriga svenska ord och uttryck

Träd in i böckernas och kunskapens värld.
1. ad hoc – tillfällig, för detta särskilda ändamål
2. moras – träsk, eländiga förhållanden
3. kotteri – klick, liten vänkrets
4. eklektiker – person utan egna idéer
5. eklekticism – att förena idéer från olika håll
6. bigott – skenhelig, fanatiskt from
7. nota bene – märk väl
8. promemoria (PM) – inlaga, utlåtande
9. barock – befängd, galen
10. snusförnuftig – självklok, lillgammal
11. parnass - uppburen scen, estrad
12. in spe – blivande, tilltänkt
13. spektrum – mångfald, stort urval
14. imbecill – dum, korkad, sinnesslö
15. avantgarde – pionjärer, nyskapare, modernister
16. tilja – golvplanka, teaterscen
17. elegi – sorgesång, sorgedikt
18. servil – krypande, fjäskande
19. servitut – besvär, skyldighet
20. elidera - utelämna
21. kitsch - konstnärligt skräp, smörja
22. plattityd - kliché, banalt yttrande
23. proklamera - tillkännage, offentligt förklara
24. remiss - hänvisning
25. kutym - vana, tradition

Testa att göra en liten story kring dessa ord och ni kommer att skratta ihjäl er.
Tex; Där stod jag som en idiot på tiljan och proklamerade bigotta elegier för avantgardet eftersom jag var eklektiker och saknade egna idéer. Det var barockt. Parnassen in spe var mitt mål, men detta var ju bara plattityder och kitsch, ja rentav ett moras.  Egentligen skulle jag hellre skriva imbecilla och servila promemorior för kotteriet i kommunfullmäktige än att stå här och apa mig. Fortsatte det så här så skulle jag väl helt ad hoc åka på en snyting och få en remiss till akuten...osv.