torsdag 25 maj 2017

Så minskade jag min rörliga elkostnad med 70%

El är pengar.
Tidigare när jag var en slarver med elen och bara körde på, betalade jag 270 kr i månaden i rörlig avgift. Nu betalar jag 85 riksdaler per månad. En minskning med 70%.
Så här har jag gjort i korta drag:

1. Bytt från tillsvidareavtal till billigaste elavtalet med rörligt pris på elskling.se. Omförhandlar avtalet en gång om året och brukar få rabatt.

2. Undviker att ha stationära datorn och tv:n påslagna samtidigt.

3. Trimmat in kyl och frys med digital termometer. 5,5 grader i kylen och minus 17 i frysen.

4. Installerat LED-lampor överallt (12 st).

5. Använder grenbrytare till elektroniken för att undvika standbyläge.

6. Kör kokvatten i vattenkokare och kokar maten under lock.

7. Jobbar med eftervärme på spis och i ugn.

8. Stänger av datorn några timmar när det är stiltje på nätet.

9. Stänger alltid av allt som inte behöver vara på.

10. Tvättar all tvätt i tvättstugan (flerfamiljshus).