torsdag 26 februari 2009

Holger Jähkel från Blattnicksele


Jo, goda, mitt namn var Holger Jähkel från Blattnicksele. Ja ä no dummest i Svärje.
När di kalle ne maj te Stokhollm för itt IQ-test slo mitarn nir i noll. Profesorn skrattde å dro av e poäng te för min bonnige uppsyn, så dä sluta på minus ätt.
Ja ä no dummere än dum. Jae no dummest. Min dä ä kul att va bäst på nået. Ingen jähkel slår mi dä. Jae unikt dum. Profesorn sae att ja bordi vara me i Guiness rekordboka. Ja, då harman karriärn klar fösig. Dä gåla bra att bli rik o berömd deninga vägen också…inge snack om dä!
Äh vafan ja vet att jainte har så mickit att tänki me, män dä bhövs ju int heller. Dä räcki ju mä brännavinet. Oxå har ja min tame älg som skötir gräsit åt mä. Dä ä ju skönt.
Men profesorn fråga mäj om ja velle ha en ny.
En ny vaddå?, fråge ja.
En ny utbildning, svaren.
Int behöva ja dä int. Jae klarer mäj. Jae ju världsmästere på mitt lilla sitt. Och sola gå opp varje dak. Årstidere komme och gå och minniskirne födes och dö. Dä hele gå ju av sig sjilvt. Dä ä vil dä di lärde brukke kalle Deus Ex Machina. Men sönt bägripa ju int ja.
Dä ä ja fö dum fö.